9.10.2018

Pohjoisen uudet Komatsut

E. Hartikainen Oy:lle virallisesti syyskuun lopulla luovutettu kalusto koostuu viidestä Komatsu HD1500-8 -kiviautosta sekä Komatsu PC2000-8 -lastauskoneesta. Koko yrityksen Komatsu-kalustomäärä Kevitsassa on nyt yhteensä 17 yksikköä, joista yhdeksän aiemmin käyttöön otettua 785-sarjan kiviautoa muodostavat perusrungon. Lisäksi PC2000-lastauskoneita oli jo aiemmin käytössä kaksi kappaletta. E. Hartikainen Oy:llä on käytössään kaikkiaan 30 Komatsua.

Komatsu HD1500-8

Nimelliskuorma 142 tonnia. Kuusitoistasylinterisen 1175 kW (1576 hv) Komatsu-dieselin perässä on 7-vaihteinen K-ATOMiCS-täysautomaattivaihteisto varustettuna ”Skip-Shift” -toiminnolla, joka esimerkiksi jyrkkään ylämäkeen ajettaessa voi automaattisesti valita alaspäin yhden vaihteen yli. Näin vaihtamisten määrä minimoituu ja eteneminen saadaan tasaisemmaksi.

 

Komatsu PC2000-8

Moottorina Komatsun 12-sylinterinen, 728 kW (976 hv). Lastauskone on varustettu 3D-koneohjausjärjestelmällä, jonka avulla kuljettaja voi tarkasti kuormata geologien ennalta määrittämän, rikkaimman malmin sen sijainnin mukaisesti.

E. Hartikainen - Yli 50 vuotta myös louheenkuljetuksissa

E. Hartikainen Oy:n perustaja Ensio Hartikainen ja Suomen Rakennuskone Oy:n Kari Kokkonen luovutustilaisuudessa. Komatsujen elinkaari ulottuu lähemmäs kymmentä vuotta, joten näiden kahden yrityksen yhteistyö pitenee edelleen.

Ensio Hartikaisen 1965 perustama maanrakennusliike aloitti maantie- ja ratatyökohteissa, mutta suuntautui koneiden ja henkilöstömäärän kasvaessa jo muutaman vuoden kuluttua myös kaivosurakointiin. Urakointi alkoi louheen lastauksella ja kuljetuksella. Siilinjärven kaivoksella aloitettiin jo 70-luvulla ja työt sielläkin jatkuvat edelleen. Useilla kaivoksilla toimineena E. Hartikainen Oy:n kokemus eri konemerkeistä on merkittävä ja antaa vahvan pohjan louheen lastauksen ja kuljetuksen tarjoamiseen asiakkailleen.

Yksi tekijä ylitse muiden

Louheen lastauksessa ja kuljetuksessa järeä kalusto maksaa, kivinen ympäristö kuluttaa ja kuormat nousevat ylöspäin. Kulut ja kulutus ovat merkittäviä ja niiden minimointi luonnollisesti kiinnostaa sekä urakoitsijaa että kaivosyhtiöitä. Tonnikohtainen kuljetuskustannus ratkaisee paljon kun kulut ja tuotot ovat lavalla siirtyvässä kivessä. Kun tonnimäärät ovat valtavia, pienetkin kustannustekijät vaikuttavat kokonaisuuteen. E. Hartikainen lastaa ja kuljettaa louhetta noin miljoona tonnia kuukaudessa pelkästään Kevitsan kaivoksella, jossa aloitettiin vuonna 2011. Työhön sisältyy nykyisin myös tuotantoporausta.

Luovutuksessa mukana oli vieraita Suomesta, Euroopasta ja Japanista. Suomen Rakennuskone Oy:n myyntijohtaja Jari Salomäki luovutti Komatsu-avaimen E. Hartikainen Oy:n toimitusjohtaja Arto Hartikaiselle.

Uusimmat Komatsut

Suomen Rakennuskone Oy on toimittanut asiakkaan erittelyn mukaisesti Komatsun tehtaan valmistaman kaluston useassa erässä. Lastauskone Komatsu PC2000 on uusin, 8-sarjan kone ja on varustettu 11 m³ louhekauhalla. Moottorina on Komatsun 12-sylinterinen, teholtaan 728 kW (976 hv). Kone painaa noin 200 tonnia, mutta se on kuljettajien suosikki hallittavuutensa ja toimintavarmuutensa ansiosta. Komatsu PC2000-8 on varustettu 3D-koneohjausjärjestelmällä, jonka avulla lastaaja voi tarkasti kuormata geologien ennalta määrittämän, rikkaimman malmin sijainnin mukaisesti. Räjäytyksessä tapahtuva louheen siirtymä kontrolloidaan GPS-anturien avulla. Tällä tavoin malmin ja sivukiven rajapinta saadaan lastauskoneen kuljettajan näytölle mahdollisimman tarkasti.

E. Hartikainen Oy:n Arto Hartikainen saa lahjan HD1500-8 -kiviauton pääsuunnittelija Kenji Saitoulta.

Komatsu HD1500 on myös uutta 8-sarjaa. Sen nimelliskuorma on 142 tonnia ja työpaino täydellä kuormalla 250 tonnia. Kuusitoistasylinterisen 1175 kW (1576 hv) Komatsu-dieselin perässä on 7-vaihteinen K-ATOMiCS-täysautomaattivaihteisto varustettuna ”Skip-Shift” -toiminnolla. Sen avulla esimerkiksi jyrkkään ylämäkeen ajettaessa vaihteisto automaattisesti valitsee, olosuhteiden vaatiessa, alaspäin yhden vaihteen yli. Näin vaihtamisten määrä minimoituu ja eteneminen saadaan tasaisemmaksi.
Jarruina on jatkuvasti öljyjäähdytetyt monilevyjarrut. Vetävien pyörien luistokontrolli vähentää renkaiden kulumista ja tehostaa etenemistä vaativissa olosuhteissa. Jousitus on hydropneumaattinen ja eturipustus McPherson-tyyppinen. Rakenne mahdollistaa myös pienen, 11,2 metrin kääntösäteen. Komatsu HD1500-8 on varustettu myös KomVision-järjestelmällä, jonka näytöltä kuljettaja näkee kamera- ja tutkakuvan värillisenä 360° koneen ympäriltä. Kameroita on kuusi ja tutkia kahdeksan.

Koneet kolmessa vuorossa

Kuljettajasertifikaatit jakoi kouluttaja Peter Barret. Komatsu kouluttaa kuljettajat koneiden turvalliseen käyttöön ja päivittäiseen ylläpitoon.

E. Hartikainen Oy:n koneet siirtävät Kevitsan louhetta jo kahdeksatta vuotta. Kaivos pyörii 24/7 ja vaatimukset sekä henkilöstön, että koneiden osalta ovat kovat. Hartikainen huoltaa koneet itse ja huollon tukena toimivat paikan päällä Suomen Rakennuskoneen asiantuntijat. Tuntimäärät koneissa ovat kunnioitettavia. Kuljettajat saavat Komatsun koulutuksen kautta kuljettajasertifikaatin. Turvallisuus on erittäin suuressa roolissa ja yksi osa siitä muodostuu koneiden ominaisuuksista.

Yövuoro. Komatsu PC2000 lastaa Komatsu HD1500 -kiviautoa.