Hybridi-kaivukoneet

Komatsu HB215LC-1 hybridi-kaivukone maansiirtotyössä

Komatsu on maarakennuskoneiden hybriditeknologian pioneeri. Järjestelmä perustuu sähköä varaavaan ultra-kondensaattoriin, joka ottaa voimansa koneen liikkeistä. Samalla polttoainetta säästyy jopa 20-30 prosenttia.

Hybridi-Komatsuissa ylävaunun käännön hidastusvoima muunnetaan sähköenergiaksi, joka varastoidaan ultra-kondensaattoriin. Kun kone tarvitsee voimaa uuteen liikkeeseen, kerätty energia vapautetaan joko hydraulipumppua pyörittämään tai takaisin käännön moottorille. Lisäksi moottorin ja hydraulipumpun välissä on vauhtipyörään integroitu moottori/generaattori, joka lataa ultra-kondensaattorin silloinkin, kun kääntöä ei käytetä. Energian kulkemista järjestelmässä voit seurata suoraan ohjaamon näyttöpanelista.

Komatsu HB215LC-1 hybridikaivurin moottoriteknologia

Ultra-kondensaattorin etu akkuihin verrattuna on ylivoimainen reagointinopeus, jota tarvitaan kuormituksen äkkinäisissä muutoksissa. Järjestelmässä ei siis ole hitaasti ladattavia ja hukkalämpöä tuottavia akkuja. Kondensaattorissa ei myöskään tapahdu kemiallista reaktiota, joten se on täysin huoltovapaa. Hallinnaltaan tai hallintalaitteiltaan hybridi ei poikkea perinteisestä kaivukoneesta mitenkään, eikä vaadi muitakaan erikoistoimenpiteitä. Tekniikka on testattu niin huolellisesti, että Komatsu myöntää Ultra-kondensaattoritekniikalle 10 000 työtunnin takuun.

Hanki Komatsu Hybridi -kaivukone Suomen Rakennuskone Oy:ltä, ota yhteyttä: Konemyynti ja -vuokraus.

Lisätietoa:

Komatsu HB215LC-1 Hybrid (PDF, 1.94 MB)
Komatsu HB215LC-2 Hybrid (PDF, 3.66 MB)

Ari-Pekka Huunonen osti Suomen ensimmäisen hybridi-kaivinkoneen: Edullista, ekologista ja terveellistä urakointia

Lisää hybridi-teknologiasta Komatsu Europe -sivuilla